Herdesign Studio

BRANDING

'Branding' is een trendy marketingterm die vaak in een adem genoemd wordt met logo, huisstijl en een nieuwe website. Maar branding is zoveel meer dan dat. Wat is het belang van Branding? Hoe ziet de uitwerking eruit? En waar moet je op letten als je ons inschakelt voor je branding? 

 

'Branding is what people say about you

when you are not in the room'

 

Branding, brand, logo, huisstijl... Wat is het verschil?

  Logo & huisstijl. Deze vormen de visuele identiteit van je merk. Een stijl die je kiest om je merk op een zo aantrekkelijk mogelijke manier te presenteren aan je doelgroep.

  Branding. Dat zijn alle acties die je onderneemt om bij je klant een bepaald beeld te creëren van je merk. Hoe denk jij over je merk?

  Brand. Hoe je doelgroep echt denkt over je product, dat is je brand. In het beste geval zijn branding en brand aan elkaar gelijk, maar dat is niet altijd zo. Hoe denken anderen over je merk?

EEN VOORBEELD: als consument denken we bij Fastfoodketens aan een snelle, maar ongezonde hap. Een aantal ketens probeert dat beeld te veranderen door gezonde voeding op het menu te zetten, betere informatie te verschaffen over calorieën en zelfs goede doelen te steunen die een gezonde levensstijl promoten.

  Brand. Ongezonde, snelle hap.

  Branding. Snelle bediening, gezonde keuzes, aandacht voor de klant.

Je merkt dat hoe over een merk gedacht wordt en het beeld dat jij wilt creëren, soms mijlenver uit elkaar liggen. Het lijkt soms zelfs verloren moeite om te proberen die perceptie om te buigen. Invloed uitoefenen op ideeën, opvattingen, waarden en normen (de menselijke perceptie), lijkt onbegonnen werk. Toch is dat wat je met een goede branding probeert te doen.

Starters vs bestaande ondernemingen

Gelukkig is het voor starters net iets makkelijker dan voor bestaande ondernemingen. Als starter heb je het voordeel dat mensen nog geen mening hebben gevormd over je merk en dat biedt je kansen voor je branding. Ben je al langer actief op de markt en sta je open voor een 'rebranding', dan is het startpunt belangrijk.

  De zaken gaan goed. Kijk altijd eerst welk waarden van je merk je doelgroep op dit moment aanspreken en zorg ervoor dat je die bij een rebranding behoudt.

  De zaken gaan niet meer zo goed. Een negatieve perceptie ombuigen is mogelijk. Het is alleen heel duur en kost vaak veel tijd. Je wilt laten zien dat het nu 'anders' is. Je zult niet direct iedereen overtuigen, maar als je volhoudt en een positieve booschap bijft uitdragen, krijgen steeds meer mensen vertrouwen in je merk.

Het belang van branding

Als ondernemer heb je een duidelijk idee over wat je wilt bereiken met je merk. Dan wil je toch ook dat dit zo dicht mogelijk aansluit bij hoe je doelgroep erover denkt! Branding gaat verder dan een mooi logo of een aantrekkelijke website. Het is waar je bedrijf voor staat. De manier waarop je klanten aanspreekt. Hoe je omgaat met je medewerkers en je omgeving, etc.

EERST de THEORIE, DAN DE PRAKTIJK

Begin altijd eerst met de theorie als het gaat om branding en stel je zelf deze belangrijke vragen:

  Doel. Waar gaan we voor? Wat willen we bereiken?

  Visie. Wat wil je bereiken in de toekomst? Hoe wil je dat je bedrijf er over 3, 5 of zelfs 10 jaar uitziet?

  Missie. Wat is de reden waarom je bedrijf bestaat?

  Waarden. Welke principes vinden we belangrijk in de omgang met onze klanten, medewerkers, omgeving en zelfs concurrenten? Hoe handelen we?

Door deze vragen te beantwoorden geeft dit helderheid. Door je doel, visie, missie en waarden te formuleren heb je voor jezelf een leidraad, waardoor het makkelijker wordt om beslissingen te nemen.

 

DE PRAKTIJK

Het punt waarop je je branding of rebranding tot leven ziet komen en je dichterbij de lancering komt, is het leuke deel!

CONCURRENTIEANALYSE

Ga eerst eens kijken bij concurrenten, als die er zijn. Wat doen ze goed, wat doen ze niet goed? En wat kun je hiervan leren? Een van de belangrijkste voorwaarden voor een sterk merk is dat het onderscheidend is. Je moet een potentiele klant overtuigen om zaken te doen met jou, niet met je concurrenten!

LOGO

Als het gaat over de visuele vormgeving van je merk, dan speelt je logo een centrale rol. Het staat symbool voor je bedrijf en wat je wilt bereiken. 

HUISSTIJL

Na je logo komt uiteraard je huisstijl. Website, visitekaartjes, briefpapier... Er komt veel bij kijken.

TONE-OF-VOICE

Hoe ga je met je klanten ommuniceren? Heel zakelijk of vrij informeel, informatief of promotioneel? Belangrijk is vooral dat je een tone-of-voice hanteert die bij je doelgroep past.

PERSOONLIJKHEID

Jij bent ongetwijfeld heel prettig in de omgang, maar dat weet een toekomstige klant niet. Niemand doet graag zaken met een machine en iedereen wil graag op een persoonlijke manier worden benaderd. Hoe pak je dat aan?

AMBASSADEURS

Iedereen die binnen jouw bedrijf werkt, is een potentiele ambassadeur. Zo ook klanten! Zij kunnen dan misschien klagen, er zijn gelukkig ook veel klanten die positieve ervaringen graag delen.

 

HER DESIGN STUDIO VERZORGT UW BRANDING OF rebranding

 

'Wij willen niets liever dan dat jouw bedrijf een succes wordt!'